Revisiting Slave Narratives

Les avatars contemporains des récits d'esclaves

Textes réunis par Judith Misrahi-Barak
Collection 'Les carnets du Cerpac' n° 2
Services des Publications, Montpellier III

Les avatars contemporains des récits d'esclaves
ISBN : 2-84269-648-4
Université Paul Valéry, Montpellier III,
F-34199 Montpellier (Fr)
Tél. 04 67 14 24 99/ 24 60 - E-mail.

On ne peut qu'être impressionné par le nombre d'œuvres littéraires de fiction qui se rapportent à l'esclavage et au commerce des esclaves, répondant ainsi aux premiers récits d'esclaves publiés aux XVIIIe et XIXe siècles. Si les auteurs africains-américains des années soixante et soixante-dix sont maintenant bien connus, toute une nouvelle vague d'écrivains Américains, Africains, Africains-Américains et Caribbéens, poursuivent et renouvèlent, depuis les années quatre-vingt et quatre vingt-dix, cette tradition.

Rassemblés autour de l'œuvre d'une vingtaine d'écrivains, des universitaires de renom ouvrent, dans ce recueil, des perspectives nouvelles pour comprendre la nécessité qui poussent écrivains, critiques et lecteurs à relire, réécrire et revisiter cette littérature de l'esclavage encore aujourd'hui. A l'origine de ce recueil se trouve un colloque organisé par le Cerpac «Les avatars contemporains des récits d'esclaves» qui a eu lieu à l'Université Paul Valéry, Montpellier III (avril 2003), en présence de Caryl Phillips qui a fait une lecture à partir de A Distant Shore (qui a obtenu le Commonwealth Writers Prize en mai 2004) et Fred D'Aguiar qui a fait l'allocution d'ouverture.

Sommaire

Judith Misrahi-Barak: Introduction.

Thresholds

Fred D’Aguiar: How Wilson Harris’s Intuitive Approach to Writing Fiction Applies to Writing Novels about Slavery.

Ronnie Scharfman: Africa Has Her Mouth On Moses: Zora Neale Hurston Rewrites The Exodus Narrative.

Alan Rice: British Selective Amnesia and the Political Imperative to Conserve Black Atlantic Memory.

Helena Woodard: Troubling the Archive: Reconstituting the Slave Subject.

Ashraf H. A. Rushdy: The Politics of the Neo-Slave Narratives.

Isabel Soto Garcia: The Threshold as Organizing Principle in Neo-slave Narrative.

The Americas

Benoît Depardieu : Her/His-(s)tory: Confronting the ‘shackles’ of the African-American Urtext: Walker, Gaines, Reed re-write the Slave Narrative.

Dominique Aurélia : Dessa Rose — Memory and Silence.

Christina Sharpe: «Days That Were Pages Of Hysteria».
Claude Julien: “Confession”, by Charles Johnson: revisiting “The Confessions of Nat Turner” … and history.

Bella Brodzki: Oxherding Tale: Slave Narratives, Race and “The Law of Genre”.

Isabelle Roblin: Rewriting Margaret Mitchell’s Gone With the Wind (1936): Alice Randall’s The Wind Done Gone (2001), or The Slave’s Bitter Revenge.

Kathie Birat: Parody and Paradox — Patricia Eakins's Recreation of the Slave Narrative in The Marvelous Adventures of Pierre Baptiste".

Wendy Harding: The Middle Passage and the Impossibility of Narrative: A Study of Robert Hayden’s “Middle Passage” and Clarence Major’s “The Slave Trade: View from the Middle Passage”.

The Anglophone Caribbean

Bénédicte Ledent: Slavery Revisited through Vocal Kaleidoscopes: Polyphony in Novels by Fred D'Aguiar and Caryl Phillips.

Dave Gunning: Reading the ‘Uncle Tom’ character in Fred D’Aguiar ‘s The Longest Memory.

Ferentz Lafargue: “The Sea is Slavery:” Salvation in Feeding the Ghosts.

Lars Eckstein: Ekphrastic memory in David Dabydeen’s A Harlot’s Progress and the Politics of Aestheticist Transfiguration.

Louise Yelin : “Our Broken Word”: Fred D’Aguiar, David Dabydeen, and the Slave Ship Zong.

Pilar Cuder-Dominguez : Roots versus Routes in Caryl Phillips’s Crossing the River and Dionne Brand’s At the Full and Change of the Moon.

Jerome Teelucksingh : Caribbean Rebels: Examining Dionne Brand’s At the Full and Change of the Moon.

Evelyn O’Callaghan : Re-working the Slave Narrative? Fictions of White Indentured Servitude in the Caribbean.

The Francophone Caribbean

Pierre Gomez: La réception critique de Roots en Gambie.

Jean Arrouye: Le marronnage marron.

Marie-Christine Rochmann: L’esclave vieil homme et le molosse, roman de la réécriture.

Lydie Moudileno: Moi, Tituba, sorcière noire de Salem....: Les déplacements d’un récit d’esclave inédit.

Kathleen Gyssels: Toni Morrison et Maryse Condé face aux B/blancs de l’Histoire: Beloved et Moi, Tituba sorcière…, Noire de Salem. Révision et révélation autour des néo-slave narratives.

Conclusion

Caryl Phillips, an extract from A Distant Shore.

Bibliography

Contributors’ biographical notices.

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